duminică, 19 aprilie 2015

Jocul numerelor pana la 100

Ca toti copiii de varsta ei, Dia iubeste jocurile. Nu are un joc preferat si e incantata sa joace jocuri de rol, cu pioni, matematice sau logice. Gandindu-ma la Hundred Board  din sistemul Montessori, mi-a venit o idee. Materialele Montessori nu au fost folosite ca si jocuri, ci doar ca materiale educative. Cu toate acestea, avand-o doar pe Dia si cunoscand placerea ei din ultima vreme de a juca jocuri, am adaptat putin modul de lucru la nevoile noastre. Dia stia sa numere pana la 100, stia succesiunea numerelor, modul in care acestea sunt formate din zeci si unitati, le putea compara fara probleme. Am facut chiar si cateva adunari si scaderi cu ajutorul materialului intuitiv. Jocul numerelor pana la 100 a venit sa consolideze, intr-un mod placut, cunostintele ei. De fapt, dupa ce am confectionat tablita numerelor si ne-am familiarizat cu ea, am gandit mai multe variante de jocuri.

Am inceput prin a aseza numerele la rand, de la 1 la 100. S-a plictisit foarte repede si mi-a spus ca vrea sa facem altceva inainte de a ajunge la 100. A fost de acord sa aseze doar cate o linie sau coloana in paralel cu folosirea rigletelor. Astfel a observat cum sunt asezate zecile, cum unitatile cresc pe orizontala, iar zecile pe verticala. A inteles care sunt liniile si care sunt coloanele.



Pentru a ma asigura ca a inteles cum e cu succesiunea numerelor, i-am dat fise in care ea trebuia sa completeze cu numerele lipsa sau sa adauge patratele cu numere in locurile indicate de fete zambitoare. Aceste activitati i-au placut, astfel incat si-a decupat din proprie initiativa fisa lucrata pentru a o lipi pe panoul ei.







Primele jocuri in echipa au fost cele in care am asezat numerele la locul lor pe tablita. La inceput, Dia isi alegea numerele, preferatul ei fiind mereu 100.




Dupa ce a inteles cum se foloseste tablita, am intors numerele pe masa cu fata in jos pentru a nu le mai putea alege inainte de a le gasi locul.


Primele jocuri mai elaborate, cu oponenti, au fost cele in care ne imparteam la intamplare numerele si, pe rand, le gaseam locul pe tablita. Cel care, prin asezarea piesei sale, completa o linie sau o coloana, avea dreptul de a mai aseza o piesa.


Am jucat mai multe jocuri de-a lungul timpului. Uneori stabileam eu regulile, alteori ea. Incercam sa respectam regulile jocului pana ne dadeam seama daca ne place sau nu. Am gasit pana la urma varianta finala care ne-a placut tuturor.

Jocul numerelor, jocul nostru.
Instructiuni:
- toate numerele sunt asezate pe masa cu fata in jos (uneori le-am impartit, alteori le-am lasat cu fata in sus)
- fiecare jucator ia cate o piesa, o priveste si o asaza la locul ei pe tabla numerelor
- pentru fiecare piesa asezata care incheie o linie sau o coloana, jucatorul primeste un punct (o bila in cazul nostru)
- pentru fiecare piesa care incheie in acelasi timp si o linie si o coloana, jucatorul primeste doua puncte/bile pentru fiecare linie, respectiv coloana, incheiata




5 ani si 6 luni

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu