joi, 27 februarie 2014

Numerele 10-19 (3)

Materiale Montessori (3)

A devenit obisnuinta ca dimineata sa-si intinda covorasul si sa lucreze cu tablitele. Ii plac lucrurile noi. Se plictiseste daca face ceva din ce a facut si zilele trecute, asa ca mereu trebuie sa am pregatit un alt material si trebuie sa modific programul zilnic. Ce-am mai facut zilele acestea?
 
Am improvizat... cartonase, carioci, bilute...Am format din tablitele zeci si tablitele unitati, numerele  indicate in cartonase. Am cautat numarul surpriza (=lipsa), noi asa ii spunem; suna mai interesant.

Am improvizat o tabla a zecilor si unitatilor (in viitor si a sutelor si miilor) dintr-un burete subtire alb, liniat cu un marker negru si completat cu z pentru zeci si u pentru unitati. Nimic mai simplu. Literele au fost luate din colectia noastra de litere de tipar, la care tati a muncit foarte mult cu ceva timp in urma, insa pot fi inlocuite si cu litere din carton sau pot fi chiar desenate pe burete sau panza. Am completat casuta zecilor cu sirurile de zeci, in cazul nostru aveam mereu o singura zece fiind numere pana la 20, iar la unitati am adaugat bilutele pentru unitati. Rolul acestei table a zecilor si a unitatilor, va fi foarte important in viitor. Acum doar facem cunostinta cu ea, invatam sa o indragim, sa nu ne sperie, apoi va deveni baza pe care vom invata adunarile si scaderile mult mai mari. Dar mai e pana atunci.
La cum o stiu eu pe Dia, va veni o perioada in care nu-si va mai pregati presuletul pentru tablite. Ii plac toate activitatile, e foarte curioasa si in acelasi timp se plictiseste repede. Deja a inceput sa se indrepte mai mult catre harta Europei, de care fusese mult timp intimidata. De cand i-am aratat "regatul Elsei"=Norvegia (v.Regatul de gheata) a devenit destul de curioasa. Probabil ca activitatea principala va trece catre geografie in viitorul apropiat. Vom vedea.
Deocamdata, am cautat jocuri frumoase ca sa ne petrecem timpul si, in acelasi timp, sa repetam notiunile invatate.
Un joc potrivit, minunat, frumos colorat, destul de simplu, fara reguli complexe, dar suficient pentru vizualizarea numerelor pana la 49 este acesta:

Si se joaca minunat in doi sau chiar in patru participanti, mai ales cand ai ceva de rontait alaturi. Pionii pleaca de la start, zarul indica numarul de casute peste care trec pionii, iar Minnie cea draguta are manute norocoase care te pot trimite catre numere mai mari, sau manute mai putin norocoase care te intorc din drum. Chiar acum Dia il invata pe tati cum se joaca! (noi presupunem ca tati nu stie pentru ca ea insista sa-i explice).
Si un sir luuung pe care lipim numere corespunzatoare numarului de bilute din fiecare casuta, un sir intins in toata camera care asteapta sa fie completat.




4 ani si 4 luni


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu