vineri, 28 februarie 2014

Atelierul casei - tablite cu numere

Cand am auzit pentru prima data de Maria Montessori, era doar un nume trecut in cartea de pedagogie, nici macar in materia pentru bac. Nu mi s-a parut interesanta. Unde erau atunci principiile pedagogiei ei, unde erau materialele Montessori, de ce nu ne-a prezentat nimeni ceva palpabil, ceva ce putea fi atins? Cate dintre activitatile de la scoala implica si altceva decat carti, caiete si catalog?
Mi-as dori ca in licee sa li se vorbeasca elevilor despre Maria Montessori, despre cartile ei, sa li se arate materiale, imagini, poze, copii fericiti al caror ritm de lucru este respecatat, sa li se vorbeasca despre libertatea invatamantului gandit de ea... atunci, cu siguranta, doar atunci, le va fi atrasa atentia. Toti copiii sunt visatori, se nasc cu dorinta si putinta de a invata, toti isi doresc sa faca ceva deosebit, mai ales adolescentii. Dar ce pot face atunci cand asteptarile cele mai mari ale invatamantului sunt ca ei sa reproduca? Unde sunt experimentele, experientele si aportul lor? Cum poti deveni cu adevarat bun la ceva daca nu ai posibilitatea, timpul necesar sa studiezi acel ceva? Materia prea stufoasa si monotona reduce toate experientele de invatare, canalizeaza entuziasmul copiilor catre alte domenii, catre zone in care se simt apreciati pentru aportul pe care-l aduc ei insisi la dezvoltare. Cel mai rau este ca accesul adultilor este ingradit in aceasta zona a lor, ca nu cumva sa distruga farmecul universului creat de ei. Si cine ce poate face?
Dar cine a fost Maria Montessori? Poti convinge pe cineva ca in acele case ale copiilor sunt copii mai fericiti, mai echilibrati, mai isteti fara sa-i arati acesti copii? In trecut nu s-a putut. Prea putini au crezut atunci si din ce in ce mai multi incep sa creada acum. Pe masura ce institutiile de invatamant Montessori se inmultesc, oamenii incep sa se debaraseze de ideile preconcepute, sa se elibereze de fricile lor si sa priveasca si chipul copilului de langa ei.
Ce este cel mai trist? Maria Montessori s-a adresat copiilor din familii foarte sarace, fara posibilitati, a vrut sa creeze un invatamant placut si accesibil tuturor. Din pacate, invatamantul Montessori a devenit extrem de scump. Numai pentru a deveni educator Montessori pentru grupa de varsta 0-3 ani ai nevoie de mii de euro. Iar materialele, care se gasesc destul de rar, sunt foarte scumpe!

Asa a luat fiinta atelierul nostru, al casei. Am studiat materialele Montessori, ne-am cumparat uneltele necesare, mult lemn, vopsele pe baza de apa si ne-am facut timp, o data pe saptamana, pentru mesterit. Saptamana aceasta am facut placutele pentru numere 0-1000. Sunt minunate! Ele poate mai au denivelari, cate-o dunga mai ingrosata, dar noua ni se par cele mai potrivite din lume. Nu le-am schimba cu unele facute in fabrica!

Tati a taiat lemnul la dimensiunea care ni s-a parut potrivita. Am facut apoi conturul cifrelor, dupa ce am masurat distanta la care trebuiau sa fie unele fata de altele. M-au ajutat foarte mult cifrele cu magnet, din plastic, pe care le cumparasem mai demult pentru a ne juca pe usa metalica. De data aceasta, le-am folosit pentru a le face conturul pe tablite.

Am pictat cu verde unitatile si miile, cu albastru zecile si cu rosu sutele (in total 90 de cifre!)

Apoi tati ne-a facut cutia si multe siruri de margele (...le-am uitat si numarul).

 Rezultatul se observa mai jos, impreuna cu tablitele pentru numerele pana la 20. Suntem foarte mandri de ce am realizat!
Care este avantajul, pentru copil, de a lucra cu aceste materiale? Copiii inteleg matematica, o simt, o pipaie, o cantaresc. De cate ori nu a incercat un profesor sau parinte sa explice o notiune pe care cei mici nu pareau s-o inteleaga in ruptul capului? Materialele Montessori sunt logice, atragatoare si ii permit copilului sa se autocorecteze.

2 comentarii:

  1. Wow! Felicitari, arata extrem de bine! Ce lemn ati folosit? Ma bate si pe mine gandul sa-l pun pe tati la treaba :) Avem si noi cateva materiale montessori construite in casa, de care suntem tare mandri si care ne-au folosit sa intelegem notiuni mai complicate.

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumim! A fost foarte mult de lucru dar a meritat!
    Am folosit placaj de traforaj cumparat de la Dedeman.

    RăspundețiȘtergere